حقوق شهروندی

مرکز توسعه راهبردی حقوق شهروندی

حقوق شهروندی

مرکز توسعه راهبردی حقوق شهروندی

انتشار اسناد تخلفات قدیم ترین نهاد مدنیت در ایران

خبرگزاری مهــــر گزارش می‌دهد؛


ارائه اسناد جدید تخلفات 

کانون وکلای دادگستری


توسط معترضان آزمون وکالت90


 

معترضان آزمون وکالت سال 90 که برای نخستین بار از کانون وکلا شکایت کرده اند در حین روند بررسی پرونده به اسنادی دست یافتند که نشان می‌دهد کانون وکلای ایران ثبت قانونی نشده و حتی رئیس جدید کانون وکلای مرکز جعل عنوان کرده است.

ادامه مطلب ...

حقوق شهروندی در بخشنامه قوه قضائیه

به مراجع قضایی، انتظامی و اطلاعاتی کشور

از آنجا که حفظ کرامت و ارزش والای انسانی و احترام به آزادیهای مشروع و حقوق شهروندی و رعایت اصول و ارزشهای اسلامی در گرو اقدامات صحیح و عادلانه مسئولان قضایی، انتظامی و اطلاعاتی کشور می باشد، توجه کلیه قضات شریف، ضابطین، بازجویان و ناظران زندانها و بازداشتگاههای سراسر کشور را به نکات ذیل جلب می نمایم.

ادامه مطلب ...

آشنایی با حقوق شهروندی

کلمه شهروند مرکب از دو کلمه "شهر" که جامعه انسانها را در برمی گیرد و "وند" به معنای اعضای وابسته به این جامعه می باشد ، شکل گرفته است.
برای اولین بار افلاطون - فیلسوف یونانی بود که در کتاب "جمهوریت" خود به مفهوم شهروند اشاره کرده است و آن را رکن اساسی جامعه آرمانی خود یا همان مدینه فاضله به شمار آورده است همینطور ارسطو هم شهروند را فردی قلمداد می کند که در حکمرانی و فرمانبرداری یک جامعه سهیم باشد.
امروزه تقریبا در همه جای کشور و شهرها این کلمه یعنی شهروند به عنوان یک مفهوم نهادینه شده در نوشته ها و گفته ها پذیرفته شده است و روزی نیست که در صفحات روزنامه ها و یا در خبرگزاریها و رادیو و تلویزیون این عبارت را نبینیم و یا نشنویم.

ادامه مطلب ...

حقوق شهروندی و مدیریت شهری

در قبال وظایف مصرح در قانون برای مسئولین کشوری و شهری که در برگیرنده حقوق شهروندی نیز هست،متقابلاً شهروندان نیز در ارتباط با شهر و مدیریت شهری دارای وظایف و تکالیفی هستند که عمل به این وظایف و تکالیف در ارتباط دو سویه با حقوق آنها در مدیریت شهری باعث ارتقاء فضیلت جامعه شهری و تامین سعادت و ایمنی اجتماعی شهری می شود. به طور کلی وظایف شهروندان را می توان در چند مورد خلاصه کرد: آشنایی با حق و حقوق خویش در جامعه شهری؛ آشنایی با وظایف و تکالیف مدیریت شهری و توانایی ها و محدودیت های مدیریت شهری در اداره شهر و هماهنگ ساختن سطح توقعات خویش با این وظایف و امکانات پس از آشنایی با دو مقوله فوق هر شهروند باید برای احقاق حق خویش و بالطبع بهبود وضعیت جامعه شهری خود اقدام کرده و مدیریت شهری را وادار به انجام وظیفه و اعاده حق شهروندی خویش کند؛ سعی و تلاش برای مشارکت در اداره شهر؛ افزایش حس تعلق خاطر خود به محله و شهر محل سکونت خویش؛ تشویق و ترغیب همشهریان و ترغیب همشهریان خود به مشارکت در اداره امور شهر از این جمله اند.
ادامه مطلب ...

حقوق شهروندی

 

شهروندی از جمله مفاهیم نو پدیدی است که به طور ویژه‌ای به برابری و  عدالت توجه دارد و در نظریات اجتماعی، سیاسی و حقوقی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. مقوله «شهروندی» وقتی تحقق می‌یابد که همه افراد یک جامعه از کلیه حقوق مدنی و  سیاسی برخوردار باشند و همچنین به فرصت‌های مورد نظر زندگی از حیث اقتصادی و  اجتماعی دسترسی آسان داشته باشند.

ادامه مطلب ...