حقوق شهروندی

مرکز توسعه راهبردی حقوق شهروندی

حقوق شهروندی

مرکز توسعه راهبردی حقوق شهروندی

عزاداری با چاشنی رعایت حقوق شهروندی

علی صمدی قربانی،معاون دادستان کرج در گفت‌و‌گو با «قانون»تاکید کرد

عزاداری با چاشنی رعایت حقوق شهروندی 

«متولی رسیدگی به این مسئله می تواند نیروی انتظامی و یا امور مربوط به هیأت‌های عزاداری باشد و باید چاره‌ای برای موضوع بیندیشند تا شاهد بروز هرج و مرج و ناهنجاری یا ایجاد مزاحمت برای کسی نشوند.»
ادامه مطلب ...

مفهوم شهروندی و حقوق بشر

در دنیای معاصر رشد و توسعه حقوق بشر اغلب واقعیت ها و مفاهیم حیات اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده است. حقوق بشر که با امضاء منشور سازمان ملل متحد (۱۹۴۵)وصدور اعلامیه جهانی حقوق بشر (۱۹۴۸ ) به تدریج از جنبه های هنجاری و نظارتی پیشرفت قابل توجهی کرده است رابطه میان حکومتهای ملی و اشخاص تحت حاکمیت را سخت تحت تأثیر قرار داده است، تا آنجا که شهروندی نه به عنوان مفهوم و وضعیتی ساخته و پرداخته حاکمیت، و نه به منزلة نوعی ارفاق و بخشش یک سویه بلکه به عنوان تجلی حمایت نظام بین المللی حقوق بشر از افراد عضو یک جامعه ملی پدیدار شده است.یعنی هر فرد انسانی حقوق غیر قابل تخلف و سلب ناشدنی ( ذاتی _ طبیعی) دارد که باید از سوی دولت و اجتماع شناسایی شود و محترم شمرده شود.

ادامه مطلب ...

حقوق شهروندی و زندان

زندان تعارضاتی با حقوق شهروندی یافته است، که باعث شده است تا در کارآیی و مشروعیت زندان شک کنیم. برخی از این تعارضات همچون تعارض با آزادی های عمومی، تعارض با اصل شخصی بودن جرم و مجازات، حق تشکیل خانواده و بهره مندی از حمایت دولت درباره ی آن را در این نوشتار مورد بررسی قرار داده ایم.

ادامه مطلب ...