حقوق شهروندی

مرکز توسعه راهبردی حقوق شهروندی

حقوق شهروندی

مرکز توسعه راهبردی حقوق شهروندی

نشر اکاذیب رتبه اول اتهامات مطبوعاتی

نشر اکاذیب رتبه اول اتهامات مطبوعاتی 

بررسی اتهامات مطرح مطبوعاتی در دادگاه در هفت ماه سال جاری نشان می دهد که ˈنشر اکاذیب به قصد تشویش افکار عمومیˈرتبه اول اتهامات مطبوعات را شامل می شود.

قانون-بررسی اتهامات مطرح مطبوعاتی در دادگاه در هفت ماه سال جاری نشان می دهد که ˈنشر اکاذیب به قصد تشویش افکار عمومیˈرتبه اول اتهامات مطبوعات را شامل می شود.

به گزارش ایرنا،در این بررسی که شامل آرای رسیده از سوی روابط عمومی اداره کل دادگستری استان تهران درباره 36 فقره پرونده مطبوعاتی می باشد، اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش افکار عمومی و اضرار به غیر در 20 پرونده مطرح شده است.

پس از آن، ˈافترا و نشر مطالب خلاف واقع و کذبˈ با 9 بار تکرار در پرونده ها رتبه دوم اتهامات کیفرخواست های مطبوعاتی را به خود اختصاص داده است.

ˈاستفاده ابزاری از تصاویر زنانˈ و ˈفعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایرانˈ که در پنج فقره آمده است، به طور مساوی رتبه سوم این اتهامات را متوجه خود ساخته است.

ˈتوهینˈ نیز با 4 بار تکرار توانسته از سایر اتهامات پیشی گرفته و خود را به رتبه چهارم این عناوین برساند.

ˈعدم درج نام خود در شناسنامه نشریهˈ، ˈهجوˈ، ˈنشر مطالب تمسخرآمیزˈ و ˈمنتشر نکردن پاسخˈ نیز با یک مرتبه فراوانی، در زمره اتهامات برخی رسانه هستند.

هم چنین ˈنشر مطالبی که به اساس نظام جمهوری اسلامی لطمه وارد می کندˈ، ˈافترا به مقامات نظامˈ، ˈرعایت نکردن مصوبه شورای عالی امنیت ملیˈ و ˈانتشار بدون مجوزˈ هم در زمره اتهامات مطبوعاتی در این دادگاه ها مطرح شده است.

ˈانتساب شایعاتی به ریاست جمهوریˈ، ˈتشویق افراد به ارتکاب اعمال علیه امنیت کشورˈ، ˈاهانت به مراجع مسلم تقلیدˈ و ˈاشاعه مطالب خلاف عفت عمومیˈ نیز دیگر اتهاماتی است که در خصوص برخی مطبوعات مطرح و به این دلیل پرونده آن ها در یکی از شعب کیفری استان تهران که کار رسیدگی به پرونده های مطبوعاتی را انجام می دهند، بررسی شده است.

به دنبال تشکیل هر دادگاه مطبوعاتی، هیات منصفه این دادگاه، نظر خود را اعلام می کند که بر این اساس، هیات منصفه دادگاه مطبوعات در 17 مورد، متهمین را ˈبا اکثریت آراˈ مجرم تشخیص داده است.

هم چنین در 16 فقره از موارد اتهامی، این هیات ˈبا اکثریت آراˈ رای بر مجرم نبودن متهمین داده است.

در 15 فقره اتهامی نیز اعضای هیات منصفه دادگاه مطبوعات استان تهران، متهمین را مستحق تخفیف ندانسته اند و در 6 مورد از دادگاه خواسته اند تا در اعمال مجازات برای متهمین تخفیف قایل شود.

علاوه بر آن، هیات منصفه برای 8 مورد از موارد اتهامی طرح شده، ˈبه اتفاق آراˈ متهمین را مجرم دانسته اند که در 4 مورد به اتفاق آرا متهمین را مجرم ندانسته اند.

در آرای مشورتی این هیات، یک فقره اظهار نظر ˈبا اکثریت قریب به اتفاقˈ وجود دارد که در آن متهم، مجرم دانسته شده است.

هیات منصفه مطبوعات، 4 نفر از مدیران مسوول نشریات را مستحق تذکر دانسته و یا به آن ها برای رعایت رسالت مطبوعاتی خویش تذکر داده اند.

هم چنین در یک فقره نیز به دلیل درخواست استمهال، یک مورد به دلیل رضایت شاکی و یک بار نیز به دلیل در زمره رسانه نبودن، رسیدگی به پرونده ها انجام نشده است.

گفتنی است، بیشتر این پرونده ها در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی ˈسیامک مدیر خراسانیˈ رسیدگی شده است که به دلیل هم زمان شدن رسیدگی به پرونده مهم اختلاس از شرکت بیمه ایران و استانداری تهران، صدور آرای پرونده های مطبوعاتی به تاخیر افتاده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد