حقوق شهروندی

مرکز توسعه راهبردی حقوق شهروندی

حقوق شهروندی

مرکز توسعه راهبردی حقوق شهروندی

انتشار اسناد تخلفات قدیم ترین نهاد مدنیت در ایران

خبرگزاری مهــــر گزارش می‌دهد؛


ارائه اسناد جدید تخلفات 

کانون وکلای دادگستری


توسط معترضان آزمون وکالت90


 

معترضان آزمون وکالت سال 90 که برای نخستین بار از کانون وکلا شکایت کرده اند در حین روند بررسی پرونده به اسنادی دست یافتند که نشان می‌دهد کانون وکلای ایران ثبت قانونی نشده و حتی رئیس جدید کانون وکلای مرکز جعل عنوان کرده است.

خبرگزاری مهــــر گزارش می‌دهد؛

ارائه اسناد جدید تخلفات کانون وکلای دادگستری

توسط معترضان آزمون وکالت

 

معترضان آزمون وکالت سال 90 که برای نخستین بار از کانون وکلا شکایت کرده اند در حین روند بررسی پرونده به اسنادی دست یافتند که نشان می‌دهد کانون وکلای ایران ثبت قانونی نشده و حتی رئیس جدید کانون وکلای مرکز جعل عنوان کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، وکالت در ایران قدمتی صد ساله دارد. استقلال وکلا و تشکیل کانون وکلا به سال 1316 باز می گردد. در این میان می توان اینگونه عنوان کرد که کانون وکلای دادگستری نهادی غیردولتی است که برای پشتیبانی از وکلا و نیز نظارت بر عملکرد آنها تشکیل شده‌است. کانون وکلا در سراسر ایران دارای چندین کانون استانی و منطقه ای بوده که قدیمی ترین آن کانون وکلای مرکز است. کانون وکلای دادگستری کرمان، فارس، اصفهان، کرمانشاه، بوشهر، قم، گیلان و مازندران و... از دیگر کانونهای وکلای دادگستری ایران است و اتحادیه کانونهای وکلای دادگستری ایران با نام مخفف (اسکودا) مسئولیت نظارت و مدیریت بر این کانونها را بر عهده دارد.

بر اساس قانون برگزاری آزمون، جذب، صدور مجوز وکالت و نظارت بر عملکرد وکلا بر عهده کانونهای وکلاست که البته در برنامه سوم توسعه قوه قضائیه توانست نمایندگان مجلس را مجاب کند تا تشکیلات موازی با کانونهای وکلا به نام مرکز مشاوران قوه قضائیه تشکیل و به نوعی آنها هم نسبت به برگزاری آزمون و صدور مجوز وکالت اقدام کنند که این اقدام اعتراضات کانونهای وکلا را در پی داشت.

هر چند مجلس در حال بررسی لایحه یا طرح قانون جامع وکالت است ولی اختلاف میان وکلای مرکز مشاوران و کانونهای وکلا ادامه دارد.

نخستین شکایت از کانون وکلای مرکز در تاریخ

به گزارش خبرنگار مهر، اواخر سال گذشته آزمون وکالت توسط کانون وکلای مرکز برگزار شد که همراه با اما و اگرها و تجمعات داوطلبان در مقابل ساختمان کانون بود. معترضان مدعی بودند که مطابق ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب 1376، کانونهای وکلای دادگستری سراسر کشور مکلف هستند حداقل در سال یک مرتبه آزمون جذب کارآموزان وکالت برگزار کنند که تا پیش از تصویب این قانون، کانونهای وکلا تکلیفی بر جذب کارآموز نداشتند و به صلاحدید خود، اقدام به جذب کارآموز می کردند.

این در حالی است که در ماده 28 آیین نامه لایحه قانون استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب سال 34 آمده است "هر ساله پروانه کارآموزی وکالت به تعداد لازم داده می‌شود و به علاوه به نسبت 10 درصد وکلای پایه دار هر کانون پروانه کار آموزی داده می شود". اما در این میان کانونهای وکلا به درستی این ماده قانونی را اجرا نکرده و مدعی بودند که این ماده بعد از تصویب قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت در سال 76 نسخ شده است.

بر اساس این گزارش، تعداد وکلای تحت پوشش کانون وکلای مرکز 15هزار وکیل بوده که بر اساس ماده 28 حداقل 10 درصد این تعداد یعنی یکهزار و 500 کارآموز علاوه بر تعداد تعیینی کمیسیون ( که در سال جاری یکهزار و 220 نفر بوده است) برای سال 90 پذیرش شوند که جمع این تعداد حدود دو هزار و 700 کارآموز می شود ولی در یک اقدام عجیب و غیرقانونی کانون وکلای مرکز در سال جاری تنها یکهزار و 220 نفر کارآموز را در نوبت پذیرش قرار داده است.
پاسخهای مبهم و سکوت کانون وکلا موجب شد تا معترضین برای نخستین بار در تاریخ کانونهای وکلا باحضور در مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران اقامه دعوا کرده و برای رسیدگی به شکایت معترضان در چندین شعبه مجتمع تعیین وقت شده است.
حامد -خ و محسن - ش دو نفر از شاکیان پرونده تخلف کانون وکلای مرکز در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد دلایل تخلف کانون وکلا در پذیرش کارآموزان سال 90 اعلام کردند: برای نخستین بار است که از کمیسیون تعیین تعدادکارآموزان وکالت کانون وکلای مرکز شکایت می شود و این شکایت تنها به دلیل اجرا نکردن ماده 28 و 30 آیین نامه لایحه قانونی استقلال وکالت دادگستری توسط این کمیسیون بوده است.
ماجرای شکایت معترضین و پیگیریهای قضایی موجب شد تا اسناد جدیدی از کانون وکلا مطرح شود.
جعل عنوان ریاست توسط رئیس کانون وکلا
در جریان اعتراضات عمر هیئت رئیسه کانون به پایان رسیده و هیئت مدیره جدید مسئولیت کانون را به دست می گیرند. در اولین اقدام گودرز افتخار جهرمی رئیس جدید کانون وکلای مرکز در تاریخ 5 فروردین ماه سال 91 طی نامه ای به ریاست شعبه 25 دادگاه کیفری تهران می نویسد اقامتگاه شاکیان در محدوده کانون وکلای مرکز تلقی نشده و این شکایت فاقد وجهه قانونی است.

معترضان و شاکیان کانون وکلای مرکز با ارائه سندی اعلام می کنند که رئیس جدید کانون وکلای مرکز جعل عنوان کرده و دادگاه را فریب داده است. در این سند عنوان شده است که افتخار جهرمی در تاریخ 12 اردیبهشت ماه 91 رئیس کانون شده در حالی که وی در تاریخ 5 فروردین زمانی که رئیس نبوده با جعل عنوان ریاست به دادگاه نامه نوشته است!
سکوت کانون وکلا در مقابل نامه دادستان کل کشور
همچنین شاکیان پرونده با به نتیجه نرسیدن از طرح شکایت شکایت خود را در تاریخ 28 تیرماه 91 نزد دادستان کل کشور حجت الاسلام محسنی اژه ای بردند. وی هم به رئیس کانون وکلای مرکز نامه ای نوشته و از ایشان خواستند تا پاسخ نامه معترضان را بدهد. ولی پاسخی از سوی کانون ارائه نشد و در مورخ 4 شهریور ماه 91 دفتر دادستان دوباره به کانون وکلای مرکز نامه نوشت که پاسخ چه شد؟

 
وزارت کشور: اتحادیه کانون وکلا مجوز فعالیت ندارد
معترضان و شاکیان آزمون وکالت سال 90 دست بردار نبودند و با پیگیریهای مکرر به اسناد جدیدتری دست یافتند. در سند جدید وزارت کشور پیرو درخواست فرماندهی پایگاه سوم فاتب اعلام کرده است: تشکلهای صنفی مانند کانون وکلا که فاقد اتحادیه صنفی هستند بر اساس ماده 2 قانون فعالیت احزاب و تشکلها باید در وزارت کشور ثبت شوند که اتحادیه کانون وکلای دادگستری تاکنون در وزارت کشور ثبت نشده است و مجوز فعالیت ندارد.
 
 

نشان اتحادیه کانونهای وکلا روی رب گوجه فرهنگی و همبرگر!
نکته جالب این است که معترضان که به دنبال ثبت اتحادیه سراسری کانونهای وکلا یا همان اسکودا بودند متوجه شدند که نشان اسکودا که شاید بیش از 80 سال بر پیشانی کانونهای وکلا نقش بسته است اصلا ثبت قانونی نشده و این نام بر روی یک رب گوجه فرنگی و همبرگرنقش بسته است.
 

در این میان هر چند هنوز پرونده شاکیان آزمون وکالت سال 90 به نتیجه نرسیده است ولی رو شدن اسناد جدید نشان می دهد که باید وکلای خبره و اعضای کانونهای وکلا بانگری مجددی در روند تشکیل کانون و ثبت قانونی آن انجام دهند.
 
-------------------
گزارش از سید هادی کسایی زاده

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد