حقوق شهروندی

مرکز توسعه راهبردی حقوق شهروندی

حقوق شهروندی

مرکز توسعه راهبردی حقوق شهروندی

رئیس دیوان عالی کشور بر ساماندهی مساله حجاب تاکید کرد

رئیس دیوان عالی کشور بر ساماندهی مساله حجاب تاکید کرد

رئیس دیوان عالی کشور گفت: در حکومت دینی ما وضعیت کنونی حجاب به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و مسئولان مربوطه باید برای ساماندهی مسئله حجاب اهتمام جدی به خرج دهند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضائیه به نقل از روابط عمومی دیوان عالی کشور، آیت ا... محسنی گرکانی صبح امروز در نشست هیات عمومی اصراری حقوقی دیوان عالی کشور با گرامیداشت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر و تقارن آن با روز اول ماه رجب و همچنین میلاد با سعادت امام محمدباقر(ع) بیان داشت: همه ما باید برای این ارزش ها اهمیت فراوان قائل شویم. اگر ما تاریخ فتح خرمشهر را مرور کنیم در می یابیم که حقیقت در همان جمله معروف حضرت امام بود که خرمشهر را خدا آزاد کرد.

رئیس دیوان عالی کشور افزود: من در آن زمان خرمشهر را از نزدیک مورد بازدید قرار دادم، اطراف خرمشهر مملو از تجهیزات نظامی و لشگر بود و اصلاً راه نفوذی وجود نداشت. این فداکاران، بسیجیان، سپاهیان و ارتشی های ما چقدر از خودگذشتگی نشان دادند تا توانستند این عملیات را با موفقیت به سرانجام برسانند.

وی با طرح این پرسش که آیا این همه فداکاری ها تنها برای فتح مرز خاکی و جغرافیایی خرمشهر بوده یا هدف والاتری وجود داشته است؟ تصریح کرد: مسلماً همه این فداکاری ها تنها برای فتح مرز خاکی کشور و خرمشهر نبود بلکه برای عزت و پیشرفت اسلام و اجرای احکام قرآن و اسلام بود.

وی گفت: انسان موجودی آسمانی و زمینی است، هم جنبه ملکوتی دارد و هم از عنصر خاک آفریده شده است. این انسان که یک جهت آن الهی و یک جهتش خاکی است، می تواند نزد پروردگار مقرب شود، به جهت اینکه سرچشمه کمالات انسان، روح است که خداوند تعالی آن را در انسان دمیده و او را ملکوتی ولاهوتی کرده است و این عطیه و هدیه الهی از جانب رب الارباب است.

رئیس دیوان عالی کشور افزود: ما باید به این جنبه بیشتر توجه کنیم و بفهمیم که انسان همانند جمادات و حیوانات نیست بلکه به برکت روح، اراده و حرکت و قدرت دارد و این معنا به صورت کامل تنها در اختیار انسان است.

وی ادامه داد: وقتی از پیامبر خدا در مورد روح سوال کردند حضرت در جواب به امر پروردگار فرمود: بگو روح از عالم رب است و به دنیا و مادیات ارتباط و بستگی ندارد و آفرینش اسرار آمیز دارد.

وی بیان داشت: دانشمندان روح انسان را اصل و جسم انسان را فرع تلقی کرده اند. به تعبیر دیگر روح را به منزله ریشه درخت و جسم را به منزله برگ درخت دانسته اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر ریشه سالم باشد آثار سلامتی در بدن، اعضاء و جوارح انسان نمایان می شود و اگر این ریشه ناسالم باشد آثارش در بدن، اعضاء، جوارح، افعال و کردار و گفتار انسان خود نمایی می کند.

رئیس دیوان عالی کشور با تاکید بر اهمیت مساله حفظ روح از پلیدی ها و زشتی ها خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان فرمودند: "یکی از فضلیت های انسانی، اجرای تحول بنیادی در وجود انسان است که اشاره به همان ریشه و روح دارد. عملکرد صحیح یک معلم می تواند بنیان محکمی را در جامعه پایه ریزی کند و این بنیان محکم ارتباط با روح و ریشه سالم دارد."

آیت الله محسنی گرکانی با بیان اینکه به هر حال جامعه ما خالی از آفت نیست بر ضرروت مبارزه و برخورد با این آفت ها تاکید کرد و افزود: آفت های روحی و جسمی در میان ما دیده می شود و جامعه ما به این مسائل مبتلاست. بعضی از متدینین که برای بازدید از نمایشگاه گل و گیاه به محل نمایشگاه رفته بودند با وضعیت نامناسب حجاب در آنجا روبرو شدند و از بازدید از نمایشگاه منصرف شدند که این نشانگر ناسالم بودن جامعه در زمینه حجاب و عفاف است.

وی با اشاره به رشادت ها و دلاوری های رزمندگان دفاع مقدس به خصوص در عملیات بیت المقدس و تقدیم شهدایی که برای عظمت و اقتدار اسلام جان های خویش را فدا کردند، گفت: در حکومت دینی ما وضعیت کنونی حجاب به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و مسئولان مربوطه باید برای ساماندهی مسئله حجاب اهتمام جدی به خرج دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: نباید فراموش کنیم که انقلاب برای برپایی احکام اسلام و قرآن بوده است لذا ان شاء الله بتوانیم در همه زمینه ها به خصوص مسئله حجاب و عفاف را ساماندهی کنیم.

آیت الله محسنی گرکانی تصریح کرد: قوه قضائیه مسئول حفظ امنیت جامعه است و اگر بی بند و باری در جامعه وجود داشته باشد امنیت از بین می رود.

وی ادامه داد: البته این سخن صحیح است که ما به برکت اهل بیت علیهم السلام از بلاها در امان و مصون هستیم، اما نباید نسبت به گناهانی که ظهور و بروز پیدا می کنند بی تفاوت باشیم.

رئیس دیوان عالی کشور در پایان افزود: این مطلب همانند این است که انسان وارد میدان مین شود و خود را در امنیت کامل احساس کند. لذا همه ما باید توجه داشته باشیم که خطر عبور از میدان مین برای جامعه ما خطری جدی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد